Knysna (vervolg) tot Kaapstad

10 maart 2011 - Cape Town, Zuid-Afrika

Na de laatste update hebben we er al weer aardig wat kilometers opzitten. We zitten voor onze laatste overnachting in Kaapstad. Morgen zal een boeiend dagje worden, de hele dag ter besteding en dan een manier bedenken om de tijd totdat onze vlucht gaat (12-3 om 00:55) door te komen.

De tweede dag in Knysna hebben we een roofvogelshow bezocht. Het doel van dit centrum is om gewonde vogels op te lappen en weer uit te zetten in de natuur. De vogels waar dit niet meer mee kan zijn afgericht om shows mee te geven. De eerste vogel een soort torenvalkje ging meteen op Paulien d’r hoofd zitten en daarna op Delano zijn pet. Een uil ging tussen Delano en Isabelle op de bank zitten. Bij terugkomst in het hotel troffen we een groepje bavianen aan op het hotelterrein. Ook onderweg hebben we diverse keren bavianen langs (en op) de weg gezien.

Van Knysna zijn we naar Oudtshoorn gereden, een prachtige tocht waar we wat mooie plaatjes van onderweg hebben bijgevoegd. Onderweg hebben we in Mosselbaai de Postboom bezocht, deze boom werd door de Engelse Vloot gebruikt om boodschappen achter te laten in oude schoenen die in de boom werden gehangen. Paulien had deze plek al eens eerder bezocht (12 jaar geleden) en wat een teleurstelling werd dit!! Alle schoenen waren uit de boom verwijderd, er stond alleen nog een brievenbus in de vorm van een schoen en een koperen plaquaat. Verder was er een heel park omheen aangelegd waarvoor je toegang moest betalen (weliswaar niet veel maar toch……). Voordat we naar het hotel gingen hebben we de beroemde grotten van Cango bezocht wat zowel voor ons als voor de kinderen erg indrukwekkend was. In Oudtshoorn een prachtig hotel waar een champagneontbijt standaard inbegrepen was.

De volgende dag (het is intussen dinsdag) van Oudtshoorn naar Stellenbosch gereden. Wederom een prachtige trip waarbij we een aantal bergpassen over zijn gestoken. Onderweg hebben we een flink aantal bosbranden gezien. Op een gegeven moment leek het wel nacht geworden zo donker was het. Overal op de helling waren vlammen zichtbaar tot zelfs vlak naast de weg. De hele lucht was oranjekleurig, heel onheilspellend om te zien. In Stellenbosch s’avonds een Nederlands restaurantje gevonden waar zowaar Delano’s lievelingseten werd bereid (pannekoeken!).

Woensdag zijn we naar onze eindbestemming Kaapstad gereden. Als eerste zijn we naar de tafelberg gereden. Deze was helaas dik in de wolken en vanwege de wind ging de kabelbaan ook niet naar de top. Omdat we vandaag de auto moeten inleveren hebben we gekeken wat we eventueel nog met de auto wilden doen. Kaap de goede Hoop was nog een bestemming die op ons verlanglijstje stond en hier zijn we dan ook naar toe gegaan. Onderweg over een mooie bergpas gereden en ook nog een pinguincolonie bezocht. Al met al werd het best een beetje haasten om de auto weer op tijd in te leveren op het vliegveld. Onderweg naar het vliegveld bedachten we ineens om nog eens op de huurovereenkomst te kijken en wat bleek: de auto hoefde morgen pas ingeleverd te worden. Een beetje jammer van het gehaast wat dus nergens voor nodig was. Vervolgens dus met de auto naar het hotel gereden, wat in het centrum van Kaapstad ligt vlakbij de Victoria en Albert Waterfront.

Donderdag hebben we s’morgens als eerste de auto naar het vliegveld gebracht, de meeste dingen in de stad zijn op loopafstand of anders is het lastig parkeren. Vanaf het vliegveld hebben we een taxi terug naar Waterfront genomen waar we op een boot gestapt zijn naar Robben eiland. Dit is de plek waar Nelson Mandela een groot deel van zijn gevangenschap heeft doorgebracht. We hadden een hele goede gids die erg leuk kon vertellen over de historie van het eiland (van leprakolonie tot politieke tegenstanders van het apartheidsregime) en de rol van vrijwel elk land gedurende die historie.

We zijn bijna aan het eind van onze reis, nog lang niet uitgekeken in Zuid Afrika maar intussen wel een beetje moe van het op reis zijn. Elke dag tassen inpakken en weer uitpakken. Ook aan de kinderen kunnen we merken dat ze bezig zijn met weer naar huis gaan. Het blijft een raar idée dat je het ene moment bij 33 graden in je korte broek vakantie aan het vieren bent en volgende week weer in de kou aan het werk en/of naar school moet.

Wij hebben genoten van onze reis en alles wat we beleefd, gezien en meegemaakt hebben en we hopen dat jullie een klein beetje hebben meegenoten door onze verhalen. Reacties zijn uiteraard nog steeds welkom!

Liefs van ons vieren.

1. Wendy:
    12 maart 2011
    Het was leuk om mee te lezen met jullie en jullie foto's te bekijken goede vlucht terug en het weer hier valt best mee hoor geen 33 graden maar het lijkt wel een beetje lente te gaan worden!!!
    groejtes Wendy
  2. Carolien en Hans:
    12 maart 2011
    Wilde jullie even een hele goede terugvlucht wensen, het zit er al weer op! Hier begint het al een klein beetje lente te worden,maar verwacht er niet teveel van.
    Liefs Carolien
    ps maandag bakkie doen?
  3. Dannyvan Gelder:
    22 maart 2011
    WOW waar haal je al die ansichtkaarten vandaan? Dit is wel heel erg mooi allemaal.

Danny